Google

lördag 8 december 2012

Dag 2, husdjur

Tjolahopp. Idag ska jag skriva om nummer två på blogglistan. Det var egentligen "vår lägenhet" som var idag men eftersom jag precis har gått upp och inte riktigt orkar krångla med bilder osv nu så tar vi en annan punkt så länge.

Husdjur
Egentligen en sjukt tråkig sak att skriva om men har man fantasibrist så vad gör man?
Jag har haft sammanlagt fyra husdjur i mitt liv, varav en som fortfarande lever.
När jag var mindre så hade jag först ett marsvin som hette Pelle, han fanns medan mamma och pappa fortfarande var gifta. Sedan dog han av någon oförklarlig anledning, förmodligen förkylning eller något.
Sedan fick jag ett nytt marsvin när mamma och pappa hade skilt sig (inte för att det har med det att göra men för att jag själv ska veta på ett ungefär när), som jag också döpte till Pelle. Haha, mamma ville att han skulle heta Grus men vatusan? Grus liksom...? Så det fick bli Pelle.
Pelle tog jag hand om, vi satt i min saccosäck och läste tillsammans. Eller jag läste högt, först i min bok och sedan ett kapitel i någon kanin-bok. Jag försökte få honom att lära sig hoppa över hinder för jag hade en kompis som hade en kanin som kunde. Pelle tyckte nog att det var ganska roligt för han fick ju jämt en massa goda morötter osv.
Sedan efter ett tag fick min bror honom i födelesedagspresent för då hade jag insett att han älskade honom mer än jag haha. Och efter några år i Jakobs rum fick han flytta till mammas jobbarkompis som hade marsvin sen innan. Där trivdes han nog ännu bättre tror jag för han blev ganska gammal.

Sedan dess, när mamma träffade Peter (ungefär när jag började sjuan) så skaffade vi en liten über gullig kattunge som vi kallade för Busan. Hon var rätt vild för hon brukade lägga sig under soffan och sedan när man gick förbi attackerade hon våra ben?! Men hon var sjukt fin och ibland väldigt mysig. När vi flyttade till ett annat hus fick hon följa med såklart, men en dag kom hon inte hem mer. Förmodligen hade hon blivit överkörd. Då ville mamma inte ha någon mer katt för hon saknade Busan tror jag. Men Jakob bearbetade och tjatade på henne väldigt länge och det var så vi fick hem Maja. Världens finaste och mysigaste katt. Hon älskar mamma över allt på jorden och håller sig alltid nära hemma. Hon vaktar oss när vi är ute och leker och följer oss en bit på vägen om vi ska på promenad eller gå och bada. Hon är lite som en hund fast mer självständig. Det bästa hon vet är när vi spelar fotboll eller liknande i trädgården, då springer hon som en pil genom hela trädgården och upp i ett träd. Och så håller hon på. Jagar bollen och jagar oss när vi springer.
Världens underbaraste!

Så där har ni mina husdjur, vilka alla inte har varit "mina" men ändå en del av familjen. Har nog tyvärr ingen bild på Maja på den här datorn men kanske dyker upp någon annan gång.

Nu blir det frukost och sedan biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar