Google

söndag 15 april 2012

Vovve längtan

Marcus och jag har fått för oss att vi vill ha en liten vovve sen när vi flyttar. Alla som känner mig som läser detta får nog en chock nu. Jag som alltid har varit gör rädd för hundar, spelar ingen roll vilken ras det är. Men det har blivit bättre med åren, och som jag träffat hundar som visat mig att jag inte behöver vara rädd. Visst dyker det fortfarande upp situationer där jag känner viss rädsla men inte alls som förr. 
Dessutom om vi ska flytta till Karlstad i sommar/höst och ska på områden som inte är speciellt bra kan det vara skönt att ha en kompis som alltid försvarar en. Och även om det inte kommer behövas är det roligt med hund tror jag. Man får anledning att komma ut och lära sig nya saker. 
Jag är ju som de flesta redan vet helt beroende av Cesar Milan. Jag kollar nästan på alla hans program och älskar hans sätt att tro och vara med sina hundar. Jag ska köpa hans böcker och sedan ska jag försöka gå efter hans metoder. Visst jag kommer säkert anpassa mig efter hunden och efter våra behov men det är bra att ha en grund. 

Skönt att Marcus är så duktig med hundar också så jag inte behöver oroa mig så mycket. Då kan han ju hjälpa mig också om det är saker som jag hakar upp mig på eller så. 

Titta dessa sötisar, vill ni inte en egen som kryper upp och gosar med er på kvällen?
xoxo Emmiis


4 kommentarer:

  1. Man blir ju bara så bunden med en söt liten hund! tyvär. Inte lika mycket fritid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det gör ingenting :) Lite får man ge upp tycker jag!

      Radera
  2. Hmm... Inte för att vara sådan men jag gillar verkligen INTE cesars metoder.
    Han använder hotfulla metoder, han sparkar på hundar och sen undrar han varför de försöker hugga honom eller piper/skriker?!
    Fy för den människan, finns MYCKET bättre hundtränare isf som Emily Larlham, Zak Georges, Pamela Arxen etc, dessa tränare använder BARA positiva metoder, precis som jag själv och jag har med sådana metoder (alltså utan sparkar, elhalsband, stirra in i deras ögon osv) tränat bort problem hos min hund.
    Samt lärt honom över 70 tricks och dessutom är han fruktansvärt lydig.

    Tips: Kolla "Kikopup" på youtube, fantastisk tränare med bara positiva metoder.
    (Har ett inlägg om cesar på bloggen samt en video där han sparkar på hundar om du inte tror mig...)

    Var inget påhopp mot dig, många lyssnar på Cesar, tyvärr.
    (Han har även använt proghalsband eller sackel som det heter på svenska, taggar in mot hundens hals/nacke, just sayin')

    SvaraRadera
  3. Och sen vill jag säga att rasen spelar STOR roll och du borde kolla mer på de.
    Hur aktiv vill du vara med din hund? (en border collie t.ex kommer förstöra hela huset om den inte aktiveras ordentligt.)
    Hur mycket vill du behöva kämpa för att få en lydig hund? (Det är jobbigare att ha stora hundar som drar, vissa hundar som t.ex Drever är OTROLIGT svåra att lära "kom, hit" eftersom de har så stor jaktinstinkt.)
    Kolla även sjukdomar på de raser du tänkt dig så du har koll...
    Vad vill du göra med din hund? (gosa? - knähund som shih-tzu etc, tävla freestyle eller agility? aussie etc, apportera? Golden etc, spåra? schäfer etc...)
    Hur mycket vill du lägga ner på pälsvård? (långhåriga är i regel "jobbigare" och kräver mer, tänk även på fällperioder..)
    Olika raser kräver olika saker.


    Menar återigen inte att du ska ta illa upp men det är så sjukt mycket att tänka på. (Jag är väldigt insatt i hundträning, hundar över lag faktiskt...)
    Så om du vill ha hjälp och mer info så skriv gärna till min på fb, jag hjälper mer än gärna till (Madeleine Sandberg Thorsander)... Har hjälpt många med deras hundar, fixat problem åt dem osv och det är ju alltid skönt om man ist kan förhindra problem? :)

    SvaraRadera